Te bírnád addig, ameddig az akkud?

Olvasd el ezt a rövid „miképp óvjuk meg az akkumulátort az idő előtti nyugdíjazástól” kalauzt!
Te bírnád addig, ameddig az akkud?

Tudtad, hogy az autód akkumulátora kicsit olyan, mint egy szuperhős, amelyik egyszerre próbálja megmenteni a várost (minden elektromos cuccot az autódban) és közben folyamatosan bombázzák meteorokkal (azaz megküzd használattal, hideggel, meleggel, gondatlansággal)? Mégis, mint minden hősnél, nála is eljön a nap, amikor elfárad, és tolószékbe kényszerül. Hogy ez ne történjen meg túl korán, olvasd el ezt a rövid „miképp óvjuk meg az akkumulátort az idő előtti nyugdíjazástól” kalauzt!

Mennyit bír egy akku, mielőtt végleg feladja?

Az általános becslés 3–5 év, de ez kb. olyan, mint azt mondani, hogy egy felnőtt ember átlagosan 75 évig él. Lehet 40 is, de lehet 120 is, nincs kőbe vésve - egy gondozott, egészséges test sokáig működik. Ha folyton rövid utakra használod a kocsit, az akku sosem szippant be elég töltést, és hamarabb kifekszik, mint az átlag. Ha meg állandóan 40 fokos pokolban vagy mínusz 25-ös jégveremben jársz-kelsz, ugyancsak gyorsabban leapaszthatod a tartalékait.

Mit nevezünk töltési ciklusnak?

Egy töltési ciklus a teljes lemerülés és az azt követő feltöltés folyamata. Minden „lemerülök, majd feltöltődöm” periódus egy ciklus. A gond ott kezdődik, ha az akku rendszeresen átesik a „teljesen kifingás” stádiumon. Ez a mélymerítés. Olyan, mintha naponta öt maratont futnál - előbb-utóbb a lábad is azon a véleményen lesz, hogy „köszi, nem kérek többet”. Ha mégis gond adódik, az Akkumentő szakemberei segíthetnek - kattints IDE, és kérj bátran segítséget!

A töltőrendszer és a használati szokások

Nincs annál bosszantóbb, mint amikor az ember azt hiszi, rendben van az autója, aztán kiderül, hogy a generátor olyan fáradt, mint Petike, miután kólát ivott és órákon keresztül pörgött. Persze, hogy ilyenkor az akku se fog megfelelően töltődni! Meg ha napi 100 métert mész a kocsival, miközben 8 kültéri hangfalat meg egy mini-hűtőt is üzemeltetsz róla, ne csodálkozz, ha az akku élettartama hamarabb kifogy, mint egy fél literes üdítő a kánikulában.

Hányszor tölthető fel egy autó akkumulátor?

Vannak akksik, amelyek több száz töltési ciklust is kibírnak, mások hamar megnyekkennek, mint a fonott kosár, ha víz éri. Sok múlik a minőségen (ó, te hőn szeretett AGM/EFB), és azon, hogy mennyire kezeled kíméletesen - például nem raksz rá egy filléres töltőt, ami úgy viselkedik, mint egy kézgránát, és ötszörös árammal ront a cellákra.

 

Miért utálják az akkuk a mélykisülést?

Képzelj el egy embert, akinek folyton ki kell rohannia a házból anélkül, hogy reggelizne, és csak este jut valami harapnivalóhoz. A test előbb-utóbb lemerül. Az akkunak is ez fáj, ha állandóan nullára meríted, aztán még csodálkozol, hogy már nem tartja magát olyan fitten. Eljön a nap, amikor hiába töltöd, nem segít semmilyen turbó, mert a lelkét már kilehelte.

A töltési ciklus hatása a teljesítményre

Ha túl kicsi töltőáramot adsz, akkor olyan, mintha egy elefántnak pipettából adagolnád a vizet. Az akkumulátornál ez annyit jelent, hogy belső szerkezeti károkat szenved, és „kakukk”. Ha kezd ingadozó feszültséget produkálni, ideje körbeszaglászni motortérben - vagy hagyni, hogy egy profi (pl. Akkumentő) tegye ugyanezt, csak hatékonyabban. .

Karbantartási tippek (avagy a „Légy jó hozzám, és én is jó leszek hozzád” jelige)

  • Kerüld a szélsőséges hőmérsékleteket.

  • Figyeld a generátort: ha a generátor szerinted is úgy zörög, mint egy metalbandában a dobos, az akku se fog repesni a boldogságtól.

  • Ne hagyd teljesen lemerülni: valami alap töltést mindig tarts fenn, különben gyorsan búcsút inthetsz neki.

  • Időnként sasold meg a pólusokat: ha összegyűlt rajtuk a világ minden szutyka, vedd elő a tisztítóeszközöket.

Minden akkumulátornál fontos a töltés

Lehet az egy ősöreg ólom-sav, vagy egy menő start-stop AGM akku, mindegyiknek jól esik, ha nem szekálod halálra. Persze, ha már baj van, ne görcsölj. Kattints IDE, és jönnek a segítők, mint egy átlagos akciófilm fináléjában a lovasság, hogy megmentsék a napot - és az akkut!

 

Ha mindent megteszel, hogy az akksid boldogan szuszogjon a motortérben, akkor évekkel később is kacsintva indulhatsz útnak. Ha meg hanyag vagy, az akku két és fél év után beint, és te csak nézel, mint egy lemerült zseblámpa az éjszakában. A döntés a tiéd, barátom!

Kapcsolódó cikkek

Te például tudtad az akkukról, hogy...?

Íme a legfontosabb kifejezések, amiket érdemes ismerni, hogy te legyél az akkukirály (vagy királynő)
Részletek

10 tuti tipp az autó akkumulátorokhoz

Élt egyszer egy autó, aki azt hitte, hogy ő a világ királya. És tulajdonképpen igaza is volt, egészen addig a rettenetes hétfő reggelig, amikor tulaja beült, ráfordította a kulcsot, és nem történt semmi… még a szomszéd feketerigó is kövérebben fütyült, mint ahogy a motor mukkant meg!
Részletek