Akku bikázás helyesen

A bikázás az autók “szájon át történő lélegeztetése”... te jól csinálod? Tarts velünk!
Akku bikázás helyesen

A bikázás az autók “szájon át történő lélegeztetése”. Furán hangzik? Szerintünk is, de hidd el, ha megismered a lépéseit, kisebb valószínűséggel érhet baj a téli hidegben. Tarts velünk!

1. Előkészületek

  • Feszültség-check: Mindkét akkumulátor legyen azonos (többnyire 12 V).

  • Kikapcsolni mindent: Fényszóró, rádió, klíma – minden off!

  • Biztos állás: Állítsd le a motorokat, húzd be a kéziféket, és parkolj úgy, hogy a kocsik ne dörgölőzzenek egymáshoz.

(Ha már itt elvesztél, inkább kérj segítséget, például az Akkucserétől – nem csak minőségi akkukat kínálunk, de be is szereljük őket. Kattints IDE, ha nem akarsz tovább szenvedni!)

2. A bikázókábelek csatlakoztatása

  1. Megfelelő vastagság: Legalább 25 mm²-es kábel, dízelnél 35 mm² (máskülönben úgy felmelegszik, mint egy vasaló).

  2. Piros kábel (pozitív):

    • Először a lemerült autó pozitív (+) pólusára.

    • Aztán a segítő autó pozitív pólusára.

  3. Fekete kábel (negatív):

    • Először a segítő autó negatív (-) pólusára.

    • Majd a lemerült autó motorblokkjára vagy egy festetlen fémpontra (messze az akksitól!).

(Kerüld a lemerült akku negatív pólusát, különben csodaszép szikraesőt kapsz, ami senkinek nem hiányzik. Mi az Akkucserénél nem szeretjük a szikrákat!)

3. A segítő autó indítása

Durrantsd be a segítő autót, és hagyd kicsit alapjáraton pörögni. Pár perc múlva talán már elég áram csempésződött át a lemerült akksiba, hogy az is magához térjen.

4. A lemerült autó indítása

Próbáld meg beindítani a „beteg” kocsit. Ha szerencséd van, életre kel, mint egy fagyott pingvin a tavaszi napsütésben. Ha nem megy, várj pár percet, és próbáld újra. Ha többször sem jársz sikerrel, sanszos, hogy az akku végleg kiszállt a buliból, vagy más gond lapul a motorháztető alatt. Ilyenkor mindenféleképpen profi, többéves szakmai tapasztalattal rendelkező segítségre lesz szükséged - bizony, kitaláltad, például az Akkucserére! Katt IDE, akkukeresőnk segítségével pillanatok alatt megtalálhatod a tökéletes akkumulátort bajba jutott autódba.

5. Kábelek eltávolítása

Először a fekete kábelt vedd le a lemerült autóról, aztán a segítő autóról. Majd ugyanez csináld meg a piros kábellel is: előbb a segítőről, aztán a lemerültről távolítsd el. Ahogy a Szellemirtók se kereszthezhetik egymás sugárnyalábjait, itt se engedd, hogy találkozzanak egymással a kábelvégek, semmi jó nem sülhet ki belőle!

Mikor ne bikázz?

  • Szivárgó akkumulátor: Ha sav folyik belőle, az nem csak gusztustalan, de robbanásveszélyes is.

  • Sérült kábelek: Ha a drót szigetelése szakadt, vagy már meglátszik rajta az idő vasfoga, inkább cseréld ki, mielőtt tűzveszélyessé válik.

  • Teljesen halott akku: Ha már a sokadik bikázás sem ébreszti fel, ideje megköszönni a szolgálatait és elbúcsúzni tőle.

Tipikus hibák és következményeik

  • Rossz sorrend: A pólusok felcserélése olyan, mint fordítva felvenni a cipőt – csak éppen itt drága elektromos károkat is okozhatsz.

  • Túlterhelt generátor: Ha egyből 230 wattos diszkófényeket és a hűtőgép-kompresszort is bekapcsolod, miután beindult, a generátor felmondhatja a szolgálatot.

  • Vékony vagy sérült kábelek: Felhevülhetnek, kigyulladhatnak – ezt nem is kell tovább magyarázni, miért rossz hír.

A start-stop akkumulátor bikázása

A start-stop akksik (AGM, EFB) is bikázhatók, de csak óvatosan! Használj kompatibilis indításrásegítőt, mert egy rossz módszerrel akár tönkre is teheted a rendszer érzékeny lelki világát.

 

Ha már kétkedve pislogsz a bikázókábelre, inkább hagyd a profikra – az Akkucserénél nem csak akksikat cserélnek, de különleges mentőakciókat is vállalnak. Kattints IDE, és ne aggódj tovább, intézzük! ;)