Eljött a búcsú ideje - mi a teendő, ha lemerült az autó akkumulátora?

Ugye ismerős az érzés: reggeli óracsörgés, fejfájással a kocsihoz vonszolod magad, megfordítod a kulcsot, és… csönd. Még egy tücsökciripelés sem!
Eljött a búcsú ideje - mi a teendő, ha lemerült az autó akkumulátora?

Ugye ismerős az érzés: reggeli óracsörgés, fejfájással a kocsihoz vonszolod magad, megfordítod a kulcsot, és… csönd. Még egy tücsökciripelés sem! Akkor bizony a te akksid is elérte a „szabira megyek, csáó!” fázist. De mielőtt széttépnéd a forgalmidat és átváltalán a gördeszkára, lássuk, mit tehetsz egy lemerült autó akkumulátor ellen!

A lemerült akkumulátor jelei

  • Nehéz indítás: a motor úgy köhög, mint egy náthás mormota.

  • Halványodó fényszórók: a fényszórók gyengébben világítanak, ami azt jelzi, hogy az akkumulátor már nem bírja tartani a feszültséget.

  • Műszerfali figyelmeztetés: felvillan az akksi ikon, és kárörvendően rád vigyorog.

  • Megálló rádió és elektromos kütyük: némán figyel a rádió, az ablakemelő meg se moccan.

  • Kattogó zaj indításkor: nagyjából annyi erő szorult az akksiba, mint egy üres szódásszifonba. Valószínűleg teljesen lemerült az autó akkumulátor.

Ha ezek bármelyikét észleled, ne ess pánikba! Előfordul, hogy csak részlegesen fáradt az akku. De ha be sem mozdul, akkor ideje bevetni a nagyágyúkat – vagy a bikakábelt.

Mitől merülhet le az autó akkumulátor?

  • Bekapcsolva hagyott világítás: Ha a kocsid úgy világít egész éjszaka, mint egy karácsonyfa, akkor másnap ne csodálkozz az indítási nehézségeken

  • Rossz generátor: Ha a generátor is szabira megy, nincs, ami töltse az akksit.

  • Rövid utak: Mindig csak a sarki boltig furikázol? Akkor nem lesz ideje az akkunak feltöltődni.

  • Régi akku: Idővel mindennek vége szakad - még nagyi kolbásztartalékának is.

  • Szélsőséges hőmérséklet: A -20 fok és +40 fok közötti ingadozás komoly teher az akksinak.

  • Túlzott energiafogyasztás: Ha folyamatosan működik az autóban a klíma, a kávéfőző és a fedélzeti diszkógömb is, azt nem fogja hosszú távon bírni az akkumulátor!

Mi az a bikázás?

A „bikázás” nem azt jelenti, hogy el kell utaznod Spanyolországba egy bikafuttatásra, vagy hogy felszarvaztak… Itt arról van szó, hogy egy másik jármű segítségét kéred egy élet (akku) mentő áram átömlesztés formájában. Viszont ha a te szerelési tapasztalatod is kimerül annyiban, hogy gyerekkorodban néha LEGO-ztál, akkor jobb, ha szakértőkre bízod az akkumulátor cserét – mert néhány modern autó olyan érzékeny, mint a porcelánbaba, és a helytelen bikázás csúnyán megviselheti az elektronikát.

Figyelem: Ha az akkumulátor szivárog, bűzlik, vagy csak néhány darab cellux tartja össze, akkor a bikázás kb. annyira okos ötlet, mint tűzzel játszani egy benzinkúton. Inkább keress szakértőt (mondjuk az Akkucserét), és hagyd, hogy ők oldják meg a helyzetet - kattints IDE!

Mik a bikázás lépései?

  1. Előkészületek

    • Kapcsold le a gyújtást mindkét autóban.

    • Tedd üresbe, húzd be a kéziféket.

  2. Piros kábel, avagy a pozitív pólus varázsa

    • Először a piros kábelt rakd a lemerült autó pozitívjára, majd a működő autó pozitívjára. Ha rosszul kötöd össze, nagyobbat durranhat, mint egy szilveszteri petárda.

  3. Fekete kábel, avagy a negatív pólus sorsa

    • Kösd a működő autó akkumulátorának negatív pólusára.

    • A másik végét pedig a lemerült autó egy festetlen, fémtisztára csiszolt pontjára tedd (távol az akksitól).

  4. Indítsd be a működő autót
    Hagyd járni kicsit, ideális esetben 2500-as fordulaton. Ezután próbáld elindítani a lemerült kocsit. Ha szerencséd van, 8-10 percen belül már hallod is a motor dorombolását.

  5. A kábelek szétválasztása

    • Először a fekete kábelt vedd le a „beteg” autóról, majd a „doktor” autóról.

    • A pirosat pedig ugyanebben a sorrendben.

Ha még mindig nem indul, akkor elképzelhető, hogy az akkumulátorod totális KO-t szenvedett, és csak a csere segít. Vagy a generátor halt meg. A lényeg, hogy ha bizonytalan vagy, IDE kattintva hívhatsz segítséget!

Mi az az autó betolás?

Mi csak „tolós terápia”-nak hívjuk: amikor nincs bikakábeled, vagy nincs egy kedves sofőr sem a közelben, és kézi váltós a kocsid, megpróbálhatjátok betolni - legalább kétemberes a meló. Kéziféket ki, gyújtást be, második sebességbe, aztán rohanjatok, mint a nyulak egy réten. Ha elég lendületet kapsz, hirtelen felengeded a kuplungot, és – ha a csillagok is úgy állnak – a motor felpörög.

Figyelem: Ha automata váltód van, ne is gondolkodj a toláson: úgy tönkreteszed a váltót, hogy a pénztárcád sírógörcsöt kap. Ha pedig még ezzel a módszerrel sem sikerül életet lehelni a gépbe, nagy a gyanú, hogy új akksira lesz szükséged.

Honnan tudom, ha az akkumulátor már menthetetlen?

Ha már tizedjére sem indul be bikázás után, és a betolás is kudarcot vall, akkor talán ideje könnyes búcsút venni. A cellák belül tönkremehetnek, és olyankor hiába könyörögsz, hiába kényeztetnéd finom töltőárammal – nem fog feltámadni. Csak az akkucserével tudsz új fejezetet nyitni autód életében

A csere olyan dolog, amit meg lehet próbálni otthon, de a mai modern autókban néha úgy kell kiszabadítani az akkumulátort, mintha egy szabadulószobában lennél. Úgyhogy ha biztosra akarsz menni, kattints IDE, és hagyd, hogy a legprofibb szakik bűvészkedjenek az akkuddal!

Kapcsolódó cikkek

Ne add fel: mutatjuk, hol add le!

Ez komoly dolog, komolyan kell venni!
Részletek

Tarts ki, akksi!

Az 5 leggyakoribb jel arra, hogy az akkumulátorod éppen összeesküvést sző ellened!
Részletek