Ha eddig azt hitted, hogy az akkumulátor csak egy díszdoboz a motorháztető alatt, amit néha elátkozol, mikor nem indul az autó, akkor kapaszkodj meg: eljött az AGM ideje!
Mi a búbánat az az AGM?
AGM = Absorbent Glass Mat, de a lényeg nem a név, hanem az, amit tud. Ez egy fejlett ólom-savas akkumulátor, amely nem pancsol a folyadékkal, mint régi haverjai. A savat szépen felszívja egy üvegszálas anyag, és ott tartja, ahol a helye van. Ebből már sejtheted, hogy nem fog kifolyni, nem lötyög, nem robban csak úgy hobbiból - hanem teszi a dolgát. Rendesen.
Hogyan működik?
Az AGM belsejében az elektrolit nem egy folyékony trutyi, hanem szépen be van zárva az üvegszálas anyagba. Így nem szalad össze-vissza, hanem stabilan ott marad, ahol kell. Ez nemcsak biztonságosabb, hanem azt is jelenti, hogy az ólomlemezek mindig kontaktban vannak vele - tehát az energiaátadás gyors, hatékony, és nem kér szívességeket.
És mivel az egész szerkezet jól bírja a rázkódást, nem esik pánikba minden fekvőrendőr után. Köszi, AGM.
Miben más, mint egy hagyományos akku?
Röviden: szinte mindenben.
Nem folyik. Kivéve, ha ráöntöd a kávét, de azt azért ne tedd.
Gyorsabban tölt. Nem úgy, mint egy 2%-os telefon, ami fél óra után se ér el 15%-ra.
Több ciklust bír. Töltöd, használod, töltöd, használod - és nem nyöszörög miatta.
Rezgésállóbb. Ha az autódat időnként terepre viszed, ez nem fog zokogni a kátyúk miatt.
Zárt, karbantartásmentes. Nem kell utántölteni semmit. Maximum a hűtőt, ha sokáig szerelsz.
Van-e hátránya?
Hát, azért itt sincs kolbászból az akku-kerítés:
Drágább, mint a sima savas verziók. De hát mit várunk valamitől, ami egyszerűen csak működik?
Nem mindegy, mivel töltöd. Egy olcsó, gagyi töltő tönkre is vághatja. AGM-kompatibilis töltőt használj, különben gyorsan viszontlátás lesz belőle.
Ha esetleg megsérült volna egy ilyen nemhivatalos próbálkozás közben, vagy csak egyszerűen nem akar úgy működni, ahogy kéne, akkor kattints IDE - segítünk megtalálni az autód számára legtökéletesebb akkut!
Mikor érdemes AGM-et választani?
Ha a kocsidban start-stop rendszer van (mármint nem az, hogy néha elindul, néha nem – hanem gyárilag), akkor szinte kötelező. Ezek az autók gyakran leállítják és újraindítják a motort, főleg városban. Egy sima akku ettől hamarabb idegösszeomlást kapna. Az AGM viszont pont ezt bírja: sok indítást, sok töltést, nulla hiszti.
Ugyanígy jól jön, ha az autóban sok elektromos cucc megy egyszerre: ülésfűtés, ablakfűtés, tükörfűtés, kormányfűtés, GPS, telefon, kávéfőző, űrmeghajtó. Ez az akku nem fog megsértődni, ha egyszerre minden világít, mint egy karácsonyfa.
Hogyan kell tölteni?
Normál esetben a generátor tölti, miközben használod az autót. Ha viszont külön akarsz rásegíteni – mondjuk télen vagy hosszabb pihenő után –, csak olyan intelligens töltőt használj, ami kifejezetten AGM-kompatibilis. Ez nem marketingtrükk, tényleg másképp kell bánni vele. A túl erős vagy rosszul szabályozott töltés károsíthatja, szóval ne spórold el a töltőt.
Összefoglalás, de nem unalmasan
Az AGM akkumulátor nem csodatevő varázsdoboz, de ha okosan használod, éveken át stabil társad lesz, nem panaszkodik, nem csöpög, nem fázik, nem megy szabadságra a legrosszabbkor.
Ha neked egy ilyen megbízható, modern, kissé drágább, de hűséges akkutípusra van szükséged, akkor az AGM neked való. Ha viszont csak hétvégente gurulsz ki a bolthoz, és az egyetlen extrád a CD-lejátszó, akkor talán elég a hagyományos is.
Ha nem tudod, melyik kéne, akkor kérdezz meg valakit, aki nem egy blogcikk – például személyesen az Akkucsere profi csapatát! Vagy legalább kattints IDE, és megnézzük, mit tudunk ajánlani.