Ne parázz: így töltsd az AGM akkut!

Ha rosszul töltöd, hamarabb megadja magát, mint egy régi Nokia, amire ráejtesz egy buldózert!
Ne parázz: így töltsd az AGM akkut!

Az AGM akkumulátor egy kényes kis műszer. Nem lehet csak úgy ráküldeni a delejt, mint mikróra a pizzát, amikor ittasan hazaérsz. Ha rosszul töltöd, hamarabb megadja magát, mint egy régi Nokia, amire ráejtesz egy buldózert. Szóval: figyelem, türelem, és néha egy hideg sör (neked, nem a töltőnek!).

Mi az az AGM akkumulátor?

Az AGM – teljes nevén Absorbent Glass Mat – az autóakkuk VIP-je. Nem folyik, nem párolog, és nem robban le csak úgy, mert a reggeli hidegben megsértődött. A savat kis üvegszálas anyag tartja magában, ami olyan, mint egy autós dzsinn – csak nem teljesíti három kívánságod, hanem cserébe bírja a gyűrődést a start-stop káoszban.

Modern autód van, és fogalmad sincs, milyen akku kell bele? Ne találgass, inkább kattints IDE, az Akkucsere keresője megmondja a tutit!

Gondold át alaposan, mielőtt bedugod (a töltőt)

Komoly dolog, és majdnem életre szól. Csekkolj pár dolgot, mielőtt belevágsz:

  • Tényleg az akku a hibás? Lehet, hogy csak a generátor lazsál, mint egy nyugdíjas teknős - pedig alapból ez felel a megfelelő töltésért.

  • Mérd meg a feszültséget – ha nincs otthon voltmérőd, vegyél egyet (lehetőleg most).

  • Kell egy AGM-kompatibilis töltő. Nem, a második világháborúból megmaradt családi ereklye nem megfelelő erre a célra.

  • Az automatikus kikapcsolás hiánya = recept a füstölő tragédiára.

  • Fagyott vagy forró akkut ne tölts!

  • Szellőztess. Nem úgy, hogy kinyitod az ablakot félig, hanem tényleg: rendesen!

  • A sorrend számít: csipesz, áram, csipesz le, áram ki. Mint egy sámán rituálé, csak kevesebb dobszólóval.

Töltés után 2.12–2.13 volt per cella = jó munkát végeztél. Ha ettől eltér, akkor... nos, az akku vagy sértődött, vagy rossz.

Hogyan kell tölteni egy AGM akkumulátort?

Röviden: finoman. Ne turbózd, ne siettess, ne suttogj neki motivációs idézeteket – csak kövesd az alábbi tippeket:

  • Áram legyen kb. a kapacitás 10%-a. Ha 60 Ah-s az akku, ne menj 6 A fölé.

  • Ne „gyorstöltsd”, ez nem telefon. Gyorstöltés = gyors halál.

  • Teljesen lemerült akku? Bírni fogja, csak ne siess. Mint egy nagymama a zebrán.

  • Figyeld a hőmérsékletet. Ha már melegebb, mint a radiátor januárban, ÁLLJ.

  • Idő? 12–24 óra. Igen, ennyi. Végre lesz időd bepótolni a Netflixes lemaradásodat!

Na de bikázni lehet?

Technikailag: igen. Gyakorlatilag: csak ha nagyon muszáj. Olyan ez, mint csavarhúzóval kinyitni egy sörösüveget – működhet, de nem ajánlott.

  • Legyen hozzá vastag, izmos kábeled.

  • Használj AGM-kompatibilis segédakkumulátort, ha van. Ha nincs, akkor imádkozz.

  • Ha beindult, utána töltsd rendesen. Mert az agyonstresszelt AGM olyan, mint aki nem aludt két napja – működik, de bármikor eldőlhet.

Ha nem vagy biztos a dolgodban: ne szerelj, ne próbálkozz, ne guglizd meg fórumon, hanem hívd az Akkucsere csapatát. Mi nem pánikolunk, ha savas akkut kell simogatni.

Pro tipp a végére

 

AGM akkut nem töltesz csak úgy „majd lesz valahogy” alapon. Olyan eszközt és módszert használj, amit kifejezetten erre találtak ki – és ne azt, amit a barkácsáruház leértékelt. Ha bizonytalan vagy, kérj segítséget. Rossz töltő = drága temetés az akkunak.

Kapcsolódó cikkek