Töltés vagy temetés? Avagy: hogyan rángasd vissza az akksidat az életbe!

Mikor érdemes töltőre rakni a kis lustát?
Töltés vagy temetés? Avagy: hogyan rángasd vissza az akksidat az életbe!

Autó nem indul. Gombot nyomsz, kattog. Izzadsz. Kattog tovább. Nem, ez nem egy szellemes tréfa a kocsidtól – csak az akksi döntött úgy, hogy ma szabadságot vesz ki.

Amíg vezetsz, a generátor szépen végzi a dolgát, és tölti az akkumulátort. De ha az autó több időt áll, mint egy nyugdíjas a postán, vagy csak a sarki boltig jársz vele, akkor az akku töltöttsége előbb-utóbb olyan szintre zuhan, mint az energiaszinted hétfő reggel. Itt jön be a képbe a külső töltés! Vagy a csere, ha kevesebb szerencséd van… de ilyenkor sem kell aggódni, bízd az Akkucserére a munkát - kattints IDE és segítünk!

Mikor érdemes töltőre rakni a kis lustát?

  • Ha az autó már többet parkol, mint egy városi roller.

  • Ha az indító hangja olyan, mintha meditálna, de nem a belső békét keresi, hanem az utolsó elektronokat.

  • Ha feszültségmérésnél 12 volt alatt mutat a műszer – az már piros zászló.

De mivel? Egy ceruzaelem-töltő megteszi?

Nem. Kérlek, ne. Kell egy rendes, intelligens töltő, ami:

  • Nem fogja túlizzítani az akkumulátor lelkét.

  • Tudja, mit tölt, és hogyan.

  • Passzol az akku típusához (AGM, EFB, sima savas, galaxis közepéről származó...).

Kiszereljem az akksit, vagy hagyjam a helyén?

Maradhat a helyén, csak ügyesen kell csatlakozni. A negatív csipeszt inkább a motorblokkra vagy egy testpontra tedd, ne közvetlenül a negatív pólusra – így kevesebb a szikra, és a szívroham esélye is.

Oké, töltök! De mit figyeljek közben?

  • Szellőztess! A töltés közben keletkezhető gázok nem illóolajok.

  • Csipeszek sorrendje: előbb piros a pozitívra, aztán fekete a testpontra.

  • Töltőáram: az akku kapacitásának kb. 10%-a legyen. 60 Ah akksi? 6 amper a plafon.

  • Hőmérséklet: ha melegszik az akku, ne hagyd annyiban! 45°C fölött nyomj stopot.

Mennyi idő ez az egész?

Egy 60 Ah-s akksi teljes feltöltése kb. 10 óra 6 amperrel. De ne nézd végig. Az intelligens töltők úgyis lekapcsolnak vagy átállnak csepptöltésre. Te meg addig csinálhatsz bármit, például nézhetsz videókat arról, hogyan nem szabad akkut tölteni.

Miért ne töltsd túl?

Mert akkor az akksi forr, veszít az elektrolitból, és úgy megsértődik, hogy legközelebb nem indul semmi, csak a te dühöd. Az okos töltők viszont szépen szabályoznak, no para!

Speciális jószágok röviden

  • AGM: Imádja az intelligens, AGM-kompatibilis töltőket.

  • EFB: Elvan a hagyományossal is, de hosszabb életet él, ha egy okostöltőt kap.

  • Zárt rendszerű savas: Karbantartásmentes, de nem „figyelemmentes”! Szellőztetés itt is kell.

És ha az akku már annyira halott, hogy Ouija-tábla kell hozzá?

 

12 volt alatt? Hmmm… Tölteni kell. 10 volt alatt? Már gyanús. Itt már lehet, hogy impulzusos töltő kell, vagy jön a nagy kérdés: csere. Ebben megint csak nem hagyunk egyedül – kattints IDE, és mi megoldjuk!

Kapcsolódó cikkek

Hasta la vista, akksi, azaz: itt a csere ideje?

Képzeld el, hogy reggel bepattansz a kocsiba, álmos vagy, mint a medvék téli álom előtt, és abban reménykedsz, hogy egy kis vezetés majd felébreszt. De a kocsi nem indul. Semmi. Még egy halk nyöszörgést se ad ki magából, ami reményt adna.
Részletek