Menni, vagy maradni: avagy a start-stop akkumulátor rejtelmei

Képzeld el az akkut, mint egy extrém sportolót, aki folyamatosan ugrik-bukfencezik: a motor leáll és újraindul, akár rövid időn belül is, főleg városi forgalomban.
Menni, vagy maradni: avagy a start-stop akkumulátor rejtelmei

Képzeld el az akkut, mint egy extrém sportolót, aki folyamatosan ugrik-bukfencezik: a motor leáll és újraindul, akár rövid időn belül is, főleg városi forgalomban. Ilyenkor a hagyományos akkumulátor már a pálya szélén lihegne, de a start-stop akku (AGM vagy EFB) vidáman bírja a meccset.

  • AGM: teljesen zárt, magasabb teljesítmény, ellenáll a mélykisülésnek, hosszabb élettartam. Az ára is kicsit combosabb.

  • EFB: kicsit olcsóbb, de kevésbé szívós, mint az AGM. Mégis jó választás, ha a start-stop rendszerhez csak közepes terhelés dukál.

Hogyan töltsük a start-stop akkumulátort?

Ha minden megfelelően működik, akkor nem kell ezzel foglalkoznod, hiszen a generátor felel ezért. Azonban ha már nem mai darab az akksi, akkor a típusától függ, hogy tudod tölteni.

  • AGM: Itt speciális, AGM-kompatibilis töltőre lesz szükséged, mint egy különleges kávéfőzőre a barista-minőséghez. A rossz töltési profil olyan kárt okozhat, amit még a legprofibb szerelő is csak fejcsóválva néz.

  • EFB: Ezt akár egy hagyományos töltő is viheti, de ha jót akarsz neki, akkor intelligens töltőt használsz – olyat, ami magától kikapcsol, mielőtt a dolgok eldurvulnának.

De ha már extra töltésen kell gondolkoznod, akkor nem árt feltenni magadnak a kérdést: elérkezett a vég? Ha szerinted is megérett az idő egy akkucserére, akkor az Akkucsere (micsoda véletlen ez a névválasztás!) segít: kattints IDE, segítünk megtalálni a tökéletes akkut autód számára!

Mekkora az élettartam?

Átlagosan 6–7 év. Persze a valóságban ez függ attól, hogy milyen körülmények között használod az autót (rendszeresek-e a rövid utak, extrém hideg vagy hőség, éppen mennyi plusz fogyasztót szereltél bele, például diszkógömböt vagy sörhűtőt, stb.). A karbantartás sem árt: időnként ránézni, hogy minden saru a helyén van, a töltés rendben megy-e… ezzel éveket spórolhatsz meg az akksidnak (és a pénztárcádnak is).

Miért kerül többe?

A start-stop rendszerhez készült akku nem csak egy „erősebb doboz, még több savval” – tényleg tud valamit, amit a mezei verziók nem! Ez a „valami” megérinti az árcédulát is, szóval AGM esetében lehet, hogy kétszer annyit kell kiadnod, mint egy hagyományos ólom-savasért. De ha azt nézed, hogy hosszabb ideig bírja, és a start-stop funkció sem fárasztja halálra két év alatt, máris reálisnak tűnhet ez a plusz kiadás.

Melyik márkát válaszd?

A „melyik a legjobb” kérdésre nincs univerzális válasz – kicsit olyan, mint a „melyik pizza a legfinomabb?” függ attól, ki mit szeret. Sokan kedvelik például a Bären, Alphaline, Top Akku termékeit, mert jó az ár-érték arányuk és megbízhatók. Arról se feledkezzünk meg, hogy a „márkásabb” mindig drágább, de nem feltétlenül biztosít magasabb minőséget!

Lehet bikázni?

Röviden: igen, de csak óvatosan! Ne feledd, hogy egy rosszul sikerült bikázás simán hazavághatja a teljes start-stop rendszert, és olyan egyéb hibákat dobhat a fedélzeti számítógép, hogy sírva menekülsz a szerelőhöz. Ha van indításrásegítőd, ami kompatibilis az AGM/EFB akksikkal, akkor nyert ügyed van – ellenkező esetben inkább keress fel egy szakembert.

Mikor kell cserélni?

Amikor már minden próbálkozás (töltés, bikázás) hasztalan, és az akkumulátor olyan filmes idézetekkel jön, hogy: “Hagyjatok hátra, nekem már úgyis mindegy!” Ha villámgyorsan veszít a feszültségéből, vagy a cellák megadták magukat, netán a betolás is sikertelen, akkor a csere elkerülhetetlen. Halogatni nem érdemes, mert a hibás akku a fedélzeti elektronikát is becsapja és egyéb gondokat generálhat.

Miért bonyolultabb a start-stopos csere?

  1. Programozás szükséges: Az új akkut a jármű elektronikai rendszerében (BMS) is regisztrálni kell.

  2. Speciális eszközök: Előfordulhat, hogy külön szerszámokra, szoftverekre van szükség a helyes beállításokhoz.

  3. Elektronikus rendszerek érzékenysége: A rosszul beszerelt akkumulátor hibákat generálhat, ami akár a teljes start-stop funkciót is letilthatja.

Ugye, hogy nem tűnik könnyűnek? Mielőtt leírnánk a csere menetét, egy apró kis megjegyzés: inkább ne próbálkozz meg vele egyedül, mert rengeteg dolog félremehet. Inkább kattints IDE, és bízd ránk az egész procedúrát!

Hogy néz ki a csere menete?

Egy rugalmas, ügyes kezű szakembernek akár 30-60 perc is elég lehet rá, de sok múlik az autó típusán és az akksin. A lényeg, hogy ne akard félvállról venni a dolgot: ha rosszul rögzíted, esetleg nem megfelelően regisztrálod a rendszerben, simán letilthatja a kocsi az egész start-stop funkciót – és azon kapod magad, hogy végeláthatatlan hibakód-listákat böngészel a neten.

Mik a start-stop akkumulátor előnyei és hátrányai?

  • Előnyök:

    • Kevesebb üzemanyag fogy, jobb károsanyag-kibocsátási érték.

    • Növelt ciklusállóság, ellenállás a mélykisüléssel szemben.

    • Akár 30%-kal is hosszabb élettartam, mint a sima akksiknál.

  • Hátrányok:

    • Többe kerül, mint a mezei ólom-savas.

    • Bonyolultabb a csere (programozás, extra eszközök).

    • Érzékenyebb a nem megfelelő töltésre.

Nem vagy benne biztos, hogy milyen akkumulátor kell az autódba? Adj meg néhány adatot és mi segítünk - kattints IDE!

Kapcsolódó cikkek