Képzeld el az akkut, mint egy extrém sportolót, aki folyamatosan ugrik-bukfencezik: a motor leáll és újraindul, akár rövid időn belül is, főleg városi forgalomban. Ilyenkor a hagyományos akkumulátor már a pálya szélén lihegne, de a start-stop akku (AGM vagy EFB) vidáman bírja a meccset.
AGM: teljesen zárt, magasabb teljesítmény, ellenáll a mélykisülésnek, hosszabb élettartam. Az ára is kicsit combosabb.
EFB: kicsit olcsóbb, de kevésbé szívós, mint az AGM. Mégis jó választás, ha a start-stop rendszerhez csak közepes terhelés dukál.
Hogyan töltsük a start-stop akkumulátort?
Ha minden megfelelően működik, akkor nem kell ezzel foglalkoznod, hiszen a generátor felel ezért. Azonban ha már nem mai darab az akksi, akkor a típusától függ, hogy tudod tölteni.
AGM: Itt speciális, AGM-kompatibilis töltőre lesz szükséged, mint egy különleges kávéfőzőre a barista-minőséghez. A rossz töltési profil olyan kárt okozhat, amit még a legprofibb szerelő is csak fejcsóválva néz.
EFB: Ezt akár egy hagyományos töltő is viheti, de ha jót akarsz neki, akkor intelligens töltőt használsz – olyat, ami magától kikapcsol, mielőtt a dolgok eldurvulnának.
De ha már extra töltésen kell gondolkoznod, akkor nem árt feltenni magadnak a kérdést: elérkezett a vég? Ha szerinted is megérett az idő egy akkucserére, akkor az Akkucsere (micsoda véletlen ez a névválasztás!) segít: kattints IDE, segítünk megtalálni a tökéletes akkut autód számára!
Mekkora az élettartam?
Átlagosan 6–7 év. Persze a valóságban ez függ attól, hogy milyen körülmények között használod az autót (rendszeresek-e a rövid utak, extrém hideg vagy hőség, éppen mennyi plusz fogyasztót szereltél bele, például diszkógömböt vagy sörhűtőt, stb.). A karbantartás sem árt: időnként ránézni, hogy minden saru a helyén van, a töltés rendben megy-e… ezzel éveket spórolhatsz meg az akksidnak (és a pénztárcádnak is).
Miért kerül többe?
A start-stop rendszerhez készült akku nem csak egy „erősebb doboz, még több savval” – tényleg tud valamit, amit a mezei verziók nem! Ez a „valami” megérinti az árcédulát is, szóval AGM esetében lehet, hogy kétszer annyit kell kiadnod, mint egy hagyományos ólom-savasért. De ha azt nézed, hogy hosszabb ideig bírja, és a start-stop funkció sem fárasztja halálra két év alatt, máris reálisnak tűnhet ez a plusz kiadás.
Melyik márkát válaszd?
A „melyik a legjobb” kérdésre nincs univerzális válasz – kicsit olyan, mint a „melyik pizza a legfinomabb?” függ attól, ki mit szeret. Sokan kedvelik például a Bären, Alphaline, Top Akku termékeit, mert jó az ár-érték arányuk és megbízhatók. Arról se feledkezzünk meg, hogy a „márkásabb” mindig drágább, de nem feltétlenül biztosít magasabb minőséget!
Lehet bikázni?
Röviden: igen, de csak óvatosan! Ne feledd, hogy egy rosszul sikerült bikázás simán hazavághatja a teljes start-stop rendszert, és olyan egyéb hibákat dobhat a fedélzeti számítógép, hogy sírva menekülsz a szerelőhöz. Ha van indításrásegítőd, ami kompatibilis az AGM/EFB akksikkal, akkor nyert ügyed van – ellenkező esetben inkább keress fel egy szakembert.
Mikor kell cserélni?
Amikor már minden próbálkozás (töltés, bikázás) hasztalan, és az akkumulátor olyan filmes idézetekkel jön, hogy: “Hagyjatok hátra, nekem már úgyis mindegy!” Ha villámgyorsan veszít a feszültségéből, vagy a cellák megadták magukat, netán a betolás is sikertelen, akkor a csere elkerülhetetlen. Halogatni nem érdemes, mert a hibás akku a fedélzeti elektronikát is becsapja és egyéb gondokat generálhat.
Miért bonyolultabb a start-stopos csere?
Programozás szükséges: Az új akkut a jármű elektronikai rendszerében (BMS) is regisztrálni kell.
Speciális eszközök: Előfordulhat, hogy külön szerszámokra, szoftverekre van szükség a helyes beállításokhoz.
Elektronikus rendszerek érzékenysége: A rosszul beszerelt akkumulátor hibákat generálhat, ami akár a teljes start-stop funkciót is letilthatja.
Ugye, hogy nem tűnik könnyűnek? Mielőtt leírnánk a csere menetét, egy apró kis megjegyzés: inkább ne próbálkozz meg vele egyedül, mert rengeteg dolog félremehet. Inkább kattints IDE, és bízd ránk az egész procedúrát!
Hogy néz ki a csere menete?
Egy rugalmas, ügyes kezű szakembernek akár 30-60 perc is elég lehet rá, de sok múlik az autó típusán és az akksin. A lényeg, hogy ne akard félvállról venni a dolgot: ha rosszul rögzíted, esetleg nem megfelelően regisztrálod a rendszerben, simán letilthatja a kocsi az egész start-stop funkciót – és azon kapod magad, hogy végeláthatatlan hibakód-listákat böngészel a neten.
Mik a start-stop akkumulátor előnyei és hátrányai?
Előnyök:
Kevesebb üzemanyag fogy, jobb károsanyag-kibocsátási érték.
Növelt ciklusállóság, ellenállás a mélykisüléssel szemben.
Akár 30%-kal is hosszabb élettartam, mint a sima akksiknál.
Hátrányok:
Többe kerül, mint a mezei ólom-savas.
Bonyolultabb a csere (programozás, extra eszközök).
Érzékenyebb a nem megfelelő töltésre.
Nem vagy benne biztos, hogy milyen akkumulátor kell az autódba? Adj meg néhány adatot és mi segítünk - kattints IDE!